Az egymással bizonyos szöget bezáró tengelyek közötti forgómozgás átvitelének szükségessége miatt más megoldásokat kerestek elődeink. Az 1300-as évek végétől írásos emlékek is rögzítik a korai csuklós tengelyek használatát toronyóráknál. Az 1500-as évek végétől egy olasz származású matematikus, természettudós fejlesztette tovább az alapötletet (Geronimo Cardano 1501. 09.21.-1576.09.20. között élt) és az ő szerkezetével már egyre több helyen tudták alkalmazni ezt a megoldást. A kardánszerű felfüggesztést, melyet először hajóiránytűkhöz használtak és már korábban is ismertek, róla (Cardano - kardán) nevezték el.

 

View the embedded image gallery online at:
http://normtec.hu/index.php/kardantengely#sigFreeIdca513dd8b9

 

Az angol természetkutató Robert Hooke (1635.07.18.-1703.03.03. között élt) 1663-ban készítette el a napóra számlapjának beállításához a két csuklóval ellátott szerkezetet.

Sok idő eltelt azonban addig, mikorra ezt a szerkezeti elemet gépkocsik és mezőgazdasági gépek hajtására is alkalmazni tudták. De mára szinte tökéletesítették ezt a technikai megoldást.

Mezőgazdasági gépekhez leggyakrabban használt a standard, nyírócsapos,kuplungos és szabadonfutó kivitelű kardánok.

 

A kardántengely használatának fontosabb előírásai:
- Mindenhol, ahol a forgó kardántengely személyi sérülést vagy anyagi kárt okozhat, meg kell tennünk a szükséges óvintézkedéseket az EU erre vonatkozó előírásainak figyelembevételével.
- A kardántengelyhez megadott üzemeltetési műszaki paramétereket, (nyomaték, fordulatszám, hajlásszög, hossz stb.) nem szabad meghaladni.
- A kardántengely beépítését és karbantartását csak szakképzett személy vagy személyzet végezheti.
- Ha a kardántengely beépítésre kész, zsírral feltöltött állapotban, valamint a megadott fordulatszámon kiegyensúlyozva és lefestve készen áll, akkor a kardántengely kiegyensúlyozását semmi esetre sem szabad megváltoztatni.
-A nem megengedett mértékű kiegyensúlyozatlanság egyenetlen futást, ez pedig a kardáncsuklók idő előtti elkopását okozza. Szélsőséges esetben a kardántengely akár ki is pöröghet a felhasználási helyéről.

Méret: 
A kardántengely méretének megválasztásakor figyelembe kell venni a munkagép szükségleteit és a hajtómű által kifejtett nyomatékot. Általában nem ismerjük a hajtómű nyomatékát, csak annak teljesítményét és névleges fordulatszámát.

 

Egyszerű karbantartás:
A kardántengelyeink úgy vannak kialakítva, hogy lehetővé teszik a könnyű felhasználást és karbantartást. Szabványos zsírzó szemek vannak a kereszteken elhelyezve szögben a könnyű hozzáférést segítve és a rugalmas védőburkolat. A célunk, hogy egyszerű karbantartás mellett növeljük a kardántengelyek élettartamát.

Élettartam:
A kardántengely élettartama általában azon múlik, hogy a kardáncsukló csapágyai meddig bírják a terhelést, ami függ a nyomatéktól, a forgási sebességtől és a működés közbeni hajlásszögtől

                                       FORDULATSZÁM ÉS ERŐ 

  540f/min 1000f/min    
 MÉRET  Nm KW LE  Nm  KW LE
01  250 14 19  200  21 28
02  390 22 30  315  33 45
04 530 30 40 430 45 61
06 920 52 52 745 78 106
08 1500 85 115 1220 128 174

Kövesse az instrukciókat a teleszkópos kardán teljes munkahosszával kapcsolatban, hogy elkerülje 
a vibrációkat és nehogy megrongálja a kardánt vagy a gépet! Szükséges megvizsgálni a kardán
paramétereit, hogy működik egyes műveletek alatt, mielőtt beszerelnék a gépbe.

*  H-H teleszkópos kardán hossz, kereszt-kereszt között 

                                              TELESZKÓPOS KARDÁNTENGELY HOSSZ TARTOMÁNYOK

H-H

51056061066071076081086091096010101110121013101410
01 Lm 693 768 843 918 993 1068 1143 1218 1293 1368 1443 1593 1742 1893 2043
Li 740 837 920 1003 1087 1170 1253 1337 1420 1503 1587 1753
1920
2087
2253
Lfn 740 840 940 1040 1134 1221 1309 1396 1484 1571 1659 1834 2009 2184 2359
                 
02

Lm

680 755 830 905 980 1055 1130 1205 1280 1355 1430 1580 1730
1880
2030
Li 730 820 903 987 1070 1153 1237 1320 1403 1487 1570 1737 1903
2070
2237 
Lfn 730 830 930 1028 1115 1203 1290 1378 1465 1553 1640 1815 1990 2165 2340
                 
04 Lm 675 750 825 900 975 1050 1125 1200 1275 1350 1425 1575 1725 1875
2025
Li 710 810 897 980 1063 1147 1230 1313 1397 1480 1563 1730 1897
2063
2230
Lfn 710 810 910 1010 1108 1195 1283 1370 1458 1545 1633 1808 1983 2158 2333
                 
 06   Lm - 733 808 883 958 1033 1108 1183 1258 1333  1408  1558  1708  1858   2008
Li - 775 873 957 1040 1123 1207 1290 1373 1457  1540  1707  1873  2040   2207
Lfn - 775 875 975 1075 1169 1256 1344 1431 1519  1606  1781  1956  2131   2306
                 
 08   Lm - - - 860 935 1010 1085 1160 1235 1315  1385  1535  1685  1835   1985
Li - - - 920 1010 1093 1177 1260 1343 1433  1510  1677  1843  2010   2177
Lfn - - - 920 1020 1120 1220 1310 1398 1493 1573  1748  1923  2098   2273

A feltüntetett adatok garantálásához nem szabad változtatni a beállítási pozíciókat, mert módosul a gyári érték.

 

  H-H teleszkópos kardán hossz, kereszt-kereszt között 

Lm max. teleszkópos kardán munka H-H hossz

 NévtelenLi max. teleszkópos kardán ideiglenes H-H hossz 
Lfn max.H-H teleszkópos kardán hosszúság forgás nélkül

____  forgási sebesség kisebb mint 1000f/min

____  forgási sebesség kisebb mint 540f/min

A webhelyen sütiket használunk az oldal megfelelő működése érdekében.
További információ Ok